SID

Ibu kepada tiga orang anak, aktif bekerja sebagai penyenggara kapal selam dan bergerak sebagai Shaklee Independent Distributer Berdaftar | SAADIAH 0192129706 | SID 883366 | COD Kota Kinabalu | Penghantaran seluruh Malaysia Sabah Sarawak Via GDex atau Pos Laju | email: saadiahmuji@gmail.com | Facebook : Saadiah Muji

Monday, November 24, 2014

Diabetes Type 2 : Apabila Insulin Sudah Tidak Dapat Dihasilkan Oleh Badan

Assalamualikum dan salam sejahtera,

Tahukah anda pada masa ini, statistik 1 daripada 5 orang rakyat malaysia adalah penghidap penyakit diabetes. Satu penemuan yang sangat membimbangkan dan dijangkakan ia bakal meningkat tahun demi tahun sekiranya tiada tindakan dilakukan dari sekarang.


Apakah diabetes? Diabetes boleh diketahui dengan mengambil ujian darah dan diuji dimakmal untuk ketahui kandungan gula dalam darah. Sebelum melakukan procedure pengambilan darah kita dikehendaki berpuasa pada malam hari dan ambil darah kemudian meminum air secawan air gula kemudian darah akan diambil sekali lagi. Darah sebelum dan slepas minum air gula itu akan diambil bacaan. 

Secara normal sebelum meminum air gula bacaan gula dalam darah sepatutnya dalam julat 4.0 - 6.0 mmol dalam keadaan puasa dan selepas minum air gula sepatutnya dalam bacaan tidak lebih dari 8.0 mmol. Sekiranya bacaan tidak diantara ini barulah dikira positif diabetes.


Terdapat tiga jenis diabetes, kali ni sya ingin kongsikan tentang jenis diabetes jenis 2 (Type 2) yang sering di hidap oleh mereka yang tidak lagi dapat menghasilkan insulin dalam badan kerana kegagalan pancreas atau kandungan insulin yang rendah. Ia adalah jenis diabetes yang tidak bergantung dengan insulin lagi dan biasanya ia dihidap oleh orang berusia dan berat badan yang berlebihan. Sebanyak 90% adalah dari penghidap diabetes ini.

Bagi mereka yang menghidap diabetes jenis 2 ia akan bergantung dengan suntikan insulin samada di perut ataupun di paha. 


>>>>bersambung....(update sambil buat kerja)

No comments: