SID

Ibu kepada tiga orang anak, aktif bekerja sebagai penyenggara kapal selam dan bergerak sebagai Shaklee Independent Distributer Berdaftar | SAADIAH 0192129706 | SID 883366 | COD Kota Kinabalu | Penghantaran seluruh Malaysia Sabah Sarawak Via GDex atau Pos Laju | email: saadiahmuji@gmail.com | Facebook : Saadiah Muji

Monday, November 24, 2014

Tips Mengatasi Rasa Mengantuk

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Mengantuk di siang hari adalah perkara yang boleh menjejaskan daya tumpuan terhadap pekerjaan seharian. Tak kira aktiviti fizikal atau mental, kita memerlukan tenaga untuk kekal cergas dan aktif agar prestasi ditempat kerja tidak terganggu gugat. 

Tempoh normal waktu tidur ialah 6 ke 8 jam sehari untuk badan perlukan rehat dan menenangkan pikiran. Apa akan jadi jika kita kurang rehat? Sel-sel badan akan kekurangan tenaga untuk mengangkut oksigen keseluruh anggota badan. Maka berlakulah proses mengantuk iaitu kita menguap untuk dapatkan oksigen dari persekitaran.

Untuk mengatasi rasa mengantuk, tips-tips dibawah ini boleh dipraktikkan:
  1. Cuba berdiri dari tempat duduk dan berjalan di dalam kawasan pejabat atau pun buatlah kerja-kerja tambahan seperti melakukan 5S untuk kekemasan meja sendiri.
  2. Regang-regangkan badan ke kiri dan ke kanan, dan gerak2kan kaki.
  3. Minum air kosong dalam 3 Liter. Pasti anda akan ke tandas untuk membuang air kecil.
  4. Atau paling mujarab ambil VITALEA Iron Formula untuk kekal bertenaga sepanjang hari. (Ini cara paling jadi-konfem)
  5. Tidur sekejap di waktu lunch. 
Selamat mencuba dan semoga berjaya menangani rasa ngantuk anda.

ESP dan Vitalea untuk tenaga berpanjangan
  
Berminat?
saadiahmuji@gmail.com

No comments: