SID

Ibu kepada tiga orang anak, aktif bekerja sebagai penyenggara kapal selam dan bergerak sebagai Shaklee Independent Distributer Berdaftar | SAADIAH 0192129706 | SID 883366 | COD Kota Kinabalu | Penghantaran seluruh Malaysia Sabah Sarawak Via GDex atau Pos Laju | email: saadiahmuji@gmail.com | Facebook : Saadiah Muji

Thursday, October 29, 2015

Pentingnya Kalsium Untuk Ibu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa kabar ibu-ibu semua? Yang tengah pregnant, tgh berpantang, tgh menyusukan anak-anak dan semua ibu-ibu yang berusaha keras menjaga keluarga masing2. 

Kali ini sya berkongsi tentang masalah kekurangan kalsium yang sering kita hadapi terutama sedang mengandung atau selepas bersalin. Proses mengandung adalah saat yang istimewa, fitrahnya kita akan mula bertanggungjawab terhadap bayi yang bakal kita dapat dan off course la kepada diri kita sendiri. Masa inilah kita tahu kepentingan nutrisi yang seimbang untuk ibu dan anak. Malah nurse mula membebel sekiranya ada masalah kesihatan atau tidak cukup darah atau HB tidak mencukupi.

Ok...kali ini hanya sentuh tentang kalsium dan badan si ibu...mengapakah Kalsium ini penting? Adakah kerana ia penting untuk tulang? Ya ibu-ibu sekalian...semestinya ia penting untuk tulang si ibu...tetapi yang lebih mencabar ialah kekurangan kalsium bukan hanya untuk tulang, kerapuhan gigi dan kesakitan tumit kaki selepas bersalin.

Pernahkah ibu-ibu rasa tumit kaki rasa sakit, sejuk, atau perit semasa melangkah. Nak buat kerja rumah pun selalu sakit-sakit dan lenguh badan. Itu adalah tanda utama kekurangan kalsium. Lihat masalah di bawah ini, sya kompile kan beberapa rugutan ibu-ibu selepas bersalin.
--------------------------------------------------
  • "saye pun ader masalh yg same...sakit tumit belah kiri....mule2 dulu puas gak srh org urut la...rendam kaki lah....tp still sakit gak...saye x plk g jmpa dokter...sbb takut...hihihihi....suami asyik bising kate berat badan naik..sbb tu sakit tumit...sabar jer....agaknye masalah saye same cam awak gak kot...kurang calcium...anak dah dua....anak yg no 2 dah 4 tahun...tp tumit ni start sakit sejak 4 bulan lepas..tmbh2 klu asyik jalan je keje...sok tu siap la....sakit giler...."

  • "Assalamualaikum.

Thanks ye myahakeem. Maybe I boleh advice my wife minum susu banyak2.dia pun selalu komplain sakit tumit lepas lahir anak ke-3. Sebelum ni I fikir sebab dia selalu pakai kasut high heel.Tapi tu la bila urut I tumit dia rasa keruk-keruk macam urat simpul."
  

  • "saya pun sakit tumit gak especially masa bgn tdur nak pijak lantai, tajam menyucuk2 kat tumit, saya baru bersalin 5bln lepas, betulka masalah peranakan? tp perut tak sakit.. lepas ni nak try anlene jugak la."
---------------------------------------------------------------
Ibu-ibu boleh teruskan meminum susu kotak, susu tinggi kalsium atau susu yang dijual di pasaraya. Banyak pilihan yang ibu-ibu boleh beli. Yang penting ia adalah susu kaya kalsium. Saya sebagai ibu anak tiga memilih untuk ambil susu dalam bentuk tablet OSTEMATRIX kerana ia tinggi kalsium dan membantu tidur yang lena. Saya memilih tablet kerana tidak suka membancuh dan ada susu powder tu saya sukar hendak minum kerana baunya yang kuat. Jadi saya lebih suka telan aje. Hihi...senang dan mudah untuk ditelan. 


No comments: